Amalan 5S merupakan satu kaedah pengurusan
yang dipelopori oleh pihak industri di Jepun bagi mewujudkan
persekitaran tempat kerja yang selesa, kemas dan selamat.
Amalan 5S bermatlamat mewujudkan persekitaran kerja yang
berkualiti secara sistematik dan praktikal. Pelaksanaan Amalan 5S
yang berkesan dapat meningkatkan kualiti perkhidmatan, menjimatkan
kos dan memudahkan proses kerja.
Selain memberi keutamaan kepada aspek
kebersihan, kekemasan dan keselamatan di tempat kerja, Amalan
5S berupaya memperkukuhkan lagi Sistem Pengurusan Kualiti
Jabatan/Agensi berasaskan Standard MS ISO 9001:2008, khususnya dalam
memenuhi keperluan klausa Pengurusan Sumber berkaitan Persekitaran
Kerja. Pelaksanaan Amalan 5S yang cekap, berkesan dan konsisten akan
memberi nilai tambah kepada imej korporat Jabatan/Agensi secara
keseluruhan.
0 comments:
Post a Comment